"Flipped classrooms" – hva utgjør en god oppgave?
Vi presenterer noen råd som kan bidra til å designe oppgaver for "flipped classroom".
Vi presenterer noen råd som kan bidra til å designe oppgaver for "flipped classroom".
Vi presenterer noen råd som kan bidra til å designe oppgaver for "flipped classroom".
Vi presenterer noen råd som kan bidra til å designe oppgaver for "flipped classroom".
Vi presenterer noen råd som kan bidra til å designe oppgaver for "flipped classroom".
Vi presenterer noen råd som kan bidra til å designe oppgaver for "flipped classroom".
Vi presenterer noen råd som kan bidra til å designe oppgaver for "flipped classroom".
Vi presenterer noen råd som kan bidra til å designe oppgaver for "flipped classroom".
Lundmark, A.M. 2020, for iEarth.no
En rekke studier viser at studenter lærer mer når de aktivt håndterer undervisningsmaterialer sammenliknet med deltakelse i tradisjonell undervisning (Bloom 1984; Hake 1997; Budd et al. 2010; Freeman et al. 2014). Studiene og bevisene er så overveldende at noen forfattere mener det er uetisk å fortsette med tradisjonell undervisning (Waldrop 2015). ‘Aktiv håndtering’ er det vi referer til som studentaktiv læring. Hovedegenskapen ved omvendte klasserom er at det beveger seg vekk fra tradisjonell undervisning til studentaktiv læring. I omvendte klasserom blir studentene introdusert for innholdet utenfor klasserommet gjennom lesing, videoer og liknende, og aktivt jobber med innholdet i klasserommet.
Litteraturen foreslår (f.eks. Biggs and Tang 2011) at to av de mest effektive aspektene ved studentaktiv læring er:
Utover inndeling av studentene i grupper og konstruktiv tilbakemelding, hva er da undervisernes rolle i et omvendt klasserom? Én av de viktigste oppgavene er å velge og definere oppgaver. Det er lurt å velge oppgaver som kan løses på ulike måter eller som ikke har et gitt svar (dette gir studentene noe kontroll over oppgaven og har en tendens til å motivere). Det viktigste er allikevel at oppgavene burde lede studentene mot de tiltenkte læringsmålene (Wiske 1998). Hvis disse læringsmålene er mer avanserte enn lavere ordens tenkning, som memorering og beskrivelse (som universitetsundervisning hovedsakelig gjør), trenger studentene oppgaver som lar dem øve seg på høyere ordens tenkning, som å anvende ulike konsepter, analysering, syntetisering, utvikle hypoteser og trekke konklusjoner. Forsøk derfor å:
Når slike oppgaver presenteres, vil studentene uunngåelig møte på utfordringer. En annen viktig oppgave for underviseren er derfor å:
Fordelen med omvendte klasserom er at mens studentene jobber har de tilgang til medstudenter og gruppemedlemmer, og underviser kan gi kontinuerlig tilbakemelding og støtte. En god oppgave for et omvendt klasserom benytter seg av disse fordelene. En mindre effektiv oppgave kan for eksempel være en der studentene kan jobbe alene, eller en der studentene ikke engasjeres i høyere ordens tenkning.
Den faktiske oppgaven kan ta hvilken som helst form. Mange tradisjonelle øvelser/oppgaver, og relle problemstillinger, kan bli gode oppgaver med mindre justeringer. Et siste råd fra litteraturen er å forklare studentene hva som er forventet av dem i ditt omvendte klasserom. Noen kan allerede ha erfaring med dette, og andre kan synes dette er en ny og forvirrende læringssituasjon. Les mer om omvendte klasserom (på norsk): Esterhazy and Hermansen (2018).
Lykke til!
References
Forfatter(e)
Tittel
Universitet
Finansiert (år)
Atikkel (pdf)
Name
Function
Pricing / Licensing
Developed by
Reference
SvalSim
Heavily used in Svalex expeditions, run for multi-disciplinary student teams in Svalbard until 2013
Free academic
N/A
Statoil
N/A
Saether et al. (2004)
VideoSolo Video Converter Ultimate
Generate VR videos from normal videos
ca. 50€
N/A
VideoSolo
N/A
VRGS
Virtual outcrop interpretation package
Low cost academic fee
N/A
University of Manchester
N/A
Rarity et al. (2014)