Jeg har hatt veldig varierte arbeidsoppgaver innenfor flere felt i NGU.
Første uken min var det et prosjekt for å sette inn profiler i et kart slik at man skal kunne se hvor profilet er tatt i 3D. Disse oppgavene ble gjort på ArcGIS Pro og kontrollert i et Excel-skjema slik at alle visste hvem som hadde gjort hva. Jeg ble fort ferdig med dette og gikk videre til å systematisere gamle feltnotater, hovedsakelig å konvertere strike/dip data fra små tekstfiler til et stort Excel ark i hoved databasen. Etter dette ble jeg tatt med på HMS-kurs på diamantsagene som jeg senere skulle kutte steiner med. Jeg kuttet skiver som senere skulle bli tynnslip, referansesteiner og prøver til geokjemi lab. Resten av første uke gikk med på Excel arbeid med feltnotater.
Andre periode hos NGU fortsatte jeg med feltdataene til jeg ble ferdig med dem. Etter dette satt jeg og jobbet med mikroskopi i tre dager, dette var prøver vi gjorde mineralidentifisering på for noen studenter som hadde vært på felttur. Der drev vi mye med tolkning og estimat av mineralsammensetning som senere vil bli brukt i forskning og blir tilgjengeliggjort på berggrunnskartene. Andre uken var jeg med på «kartival» som gikk ut på å sammen i et team, forbedre og bearbeide kart, jeg hadde litt tekniske problemer til å begynne så fikk ikke satt i gang med arbeidet, men heller å se på videoer av hvordan ting skal gjøres på ArcGIS. Litt senere gikk jeg i gang med et kartblad hvor jeg tegnet inn sikre, usikre og konstruerte polygon over bergartsgrenser og fylte disse inn med korrekt bergart. Dette gjorde jeg i to dager før jeg var ferdig.
Etter dette ble jeg satt til å kryssjekke 1:50000 kart over Finnmark sammen med 1:250000 kart og tilhørende kartblad på NGUs nettsider. Dette jobbet jeg med resten av oppholdet mitt. Jeg følte til tider at min egen kompetanse ikke strakk til, men heldigvis hadde jeg mange tålmodige og dyktige kollegaer som kunne hjelpe og veilede meg hvis jeg var i tvil. Det var absolutt en sammenheng mellom kompetanse fra studiet og bedriftens behov, men mer rettet mot karttegning, noe vi ikke har hatt noe særlig mye av på skolen. Det virker som man kunne rette arbeidsoppgavene sine mer mot det man synes er kjekt og kan mye om, men alle hadde enormt mye kunnskap og erfaring innenfor det meste. Det jeg hadde av kunnskap fra studiet var for det meste overflødig, men da var det veldig kjekt at kollegaene kunne supplere med fagstoff der det trengtes.
Mine faglige problemstillinger var for det meste strukturgeologi, ArcGIS og mineralogi, jeg fikk bruk for ting vi har lært tidligere. ArcGIS i kombinasjon med strukturgeologi var hovedproblemstillingen gjennom oppholdet mitt, karttegning og profiltegning. Mineralogi var svært mye til hjelp i mikroskoperingsoppgaven min, men opplevde at min kunnskap innenfor feltet var litt dårlig, men det fikk jeg hjelp med. Jeg har lært om de ulike stegene i produksjon av kart og har deltatt på samtlige av dem, men jeg synes den viktigste lærdommen, eller erfaringen jeg har fått er hvordan man som team samarbeider og fungerer på et kontor. Videre i studiet tar jeg med meg motivasjon til å en dag kunne jobbe med geologi og arbeidsvanene, begynne tidlig og jobbe til et fast tidspunkt slik at man får separert skole og fritid.
Andre bloggartikler
Stay in the Loop!
Join our mailing list for our newsletter.
Educational Resources
Last ned filer