Praksis hos Mesta - Andreas Strauss Voldsæter

GeoPraksis
Jun 14, 2024
By:
This is some text inside of a div block.
This is some text inside of a div block.
Skrevet av:
Praksis hos Mesta - Andreas Strauss Voldsæter

Hei!

Mitt navn er Andreas Strauss Voldsæter og jeg er nå på mitt siste semester i en bachelorgrad i geovitenskap retning geologi. Dette semesteret har jeg valgfaget GeoPraksis hvor jeg og andre studenter blir plassert i bedrifter i 3 uker. Jeg har nå etter en uke vært i praksis hos Mesta, der jeg har fått et innblikk i hvordan de jobber der. Før jeg dro i praksis hos Mesta forventet jeg å få et innblikk i hvordan de jobber her, og hvordan man kan bruke en utdanning i geovitenskap i denne bedriften.

Mesta er en privat bedrift som er eid av staten. Selskapet er delt inn i 4 områder: Drift og vedlikehold, anlegg og spesialproduksjon, elektro og RIAS (Jernbanevirksomhet). Jeg har vært på forretningsområdet for anlegg og spesialproduksjon, som innebærer anlegg, konstruksjon og sikring. Denne uken har jeg jobbet med planlegging av skredgjerder i et område på Dovrebanen ved Dombås/Rosten. Jernbanelinjen i dette området ble ødelagt av ekstremværet «Hans» som fant sted i august 2023, og nå jobbes det mot å sikre dette området mot fremtidige ras.

Uken begynte med at jeg på mandag fikk en innføring i hva Mesta er og hvordan de jobber. Senere ble jeg satt til å gjennomføre ulike sikringskurs som man må ha for å være ute på prosjekter. Jeg fikk også være med på å se hvordan en kontrollplan utarbeides, som i dette tilfellet var skredsikring ved Rosten.

På tirsdagen begynte dagen med å besøke et tidligere prosjekt i Salhus, som var å sette opp fanggjerder. Senere gjennomførte jeg 2 til kurs som handler om sikkerhet ved arbeid langs jernbanelinjen, og er noe man må ha dersom man skal besøke/arbeide i slike områder. Senere leste jeg meg opp i en prosjektering av området og jeg fikk se hvordan en fagprosedyre for gysing i minusgrader utarbeides.

Fanggjerderi Salhus

Onsdag begynte med å kjøre til Leikanger, hvor anlegg og spesialproduksjon i Mesta har hovedkontor. Her fikk jeg hilse på hyggelige ansatte som jobber her, og jeg fikk i oppgave å lage noen kart i GIS som kan brukes av arbeidere ute til oppsett av flomgjerder og jordskredgjerder og hvor disse skal plasseres. Dette var litt utfordrende siden jeg tidligere ikke har hatt veldig mye GIS, men med litt prøving og feiling ordnet det seg.  

Arbeid med GIS

Torsdag begynte med å fullføre alle kartene i GIS, før jeg fikk lære mer om den administrative delen rundt arbeidet i Mesta som inkluderer utfylling av månedsrapporter, dokumentasjon av arbeid og innsending av skjemaer som omhandler blant annet sikkerhet. Deretter gikk turen tilbake til Bergen, og på veien fikk jeg se hvilken nytte det ligger i fanggjerder da det hadde gått et skred i et slikt gjerde langs fylkesvei 55.

Utløst fanggjerde langs Fv. 55

På fredagen fikk jeg se hvordan borlogg utføres og jeg fikk se hvordan borkart og borlogg brukes i arbeid med å sette opp skredgjerder.

Det har vært svært spennende å lære hvordan Mesta jobber med fjellsikring og rassikring. Jeg har fått en innføring i hvordan man setter opp fanggjerder og hvilke steg som må til for å sette dette opp. Noe som overrasket meg litt var hvor mye planlegging som står bak slike konstruksjoner. Når man får prøve seg i praksis får man bruke kunnskapen sin på en helt annen måte. Det får frem styrker og svakheter på en måte man ikke har sett for seg tidligere og det har vært en veldig fin erfaring å få. Det har vært fint å få et innblikk i hvordan utdanningen i geovitenskap kan brukes i anleggsbransjen, og jeg ser veldig frem til å fortsette 2 til uker i praksis senere i april.

Nå er jeg ferdig med totalt tre uker i praksis hos Mesta Fjellsikring, og jeg har nå lært enda mer om bedriften og hvordan de jobber. Det jeg har lært gjennom praksisukene er hva Mesta er, hvordan Mesta fjellsikring jobber og hvordan man samarbeider på tvers av fagfelt og arbeidsoppgaver. Gjennom de to siste ukene har jeg vært ute i felt og besøkt to sikringsprosjekter langs jernbanen. Et sikringsprosjekt langs Dovrebanen på Rosten, og et sikringsprosjekt langs Bergensbanen på Reimegrend. Jeg har lært hvordan man arbeider inn mot et sikringsprosjekt, hvordan man jobber underveis og hva som blir gjort etter endt prosjekt. Jeg har også fått lært hvilke prosedyrer Mesta har, som SJA (sikker jobb analyse), RUH (Rapportere uønskede hendelser) og månedsrapporter. Jeg har lært hvordan borlogger og gyselogger føres og lært hvordan borkart brukes i arbeid. Jeg har også forbedret mine GIS-kunnskaper gjennom kartoppgaven i første praksisuke, og lært mer om dette verktøyet. I de to siste praksisukene har jeg jobbet med en FDV i forbindelse med et sikringsprosjekt langs Dovrebanen på Rosten.

En FDV, som står for forvaltning drift og vedlikehold, er dokumentasjon på arbeidet som er gjort og overleveres til byggherre ved endt prosjekt. Byggherre er de som entreprenører, som Mesta, gjør oppdrag for. På begge prosjektene jeg har besøkt har Bane Nor vært byggherre. Dette har vært en utfordrende, men svært lærerik oppgave der jeg har lært masse om hvordan arbeid foregår både på og rundt sikringsprosjekt. Jeg har fått lest meg mye opp på prosjektet, hvilke deler som skal brukes, hvordan disse skal settes opp og verdifull informasjon om området. Dette har gitt meg mye bedre forståelse for prosjektet og har også gitt bedre forståelse for hvordan det er å arbeide med andre liknende prosjekter.

Rassikringsprosjekt på Rosten

Kompetansen jeg har tilegnet meg gjennom studiet har vært verdifull i praksis hos Mesta, men dette er nok ikke den mest studierelevante jobben man kan skaffe seg etter endt utdanning innenfor geovitenskap. Kompetanse innen geovitenskap er uansett fint å ha i bunn når man arbeider med sikringsprosjekter da dette hjelper godt med avgjørelser som skal gjøres i felt. Arbeidsoppgavene er varierte, og inneholder både administrativt som å planlegge vaktplaner for arbeidere, kommunikasjon med byggherre og besøk på sikringsprosjekter. Mine arbeidsoppgaver har hovedsakelig bestått av kontorarbeid for å skrive FDV, med korte besøk på sikringsprosjekter for å se prosjektene jeg har lest meg opp på.

Droneflygning

Rassikringsprosjektpå Reimegrend

Ulike faglige problemstillinger jeg har møtt på er å utarbeide ulike GIS-kart og å skrive FDV. Når jeg har arbeidet med disse oppgavene har det naturligvis vært fint å ha vært innom GIS tidligere i studieløpet. Når man arbeider med sikringsprosjekt er det fint å ha kompetanse innenfor skred og ras, samt å kunnskap om løs masser. Når man skal arbeide på prosjekter i ujevnt terreng er det viktig å være sikker på om hvor stabilt området er, og hvilke sikringstiltak som passer best i terrenget. At jeg tidligere har hatt emnet Geov217 (Geofarer) har kommet godt med i arbeidet hos Mesta

Kompetanse som man bør inneha i bedriften er kommunikasjon og samarbeid på tvers av fagområder. Ansatte i Mesta har bakgrunn fra svært mange fagområder, så samarbeid er en viktig egenskap å ha. Det er også en del selvstendig arbeid med egne oppgaver så selvstendighet er også en viktig egenskap å ha.

Figur 4, Arbeid med FDV

Alt i alt har praksisperioden vært en utrolig verdifull erfaring. Jeg har lært utrolig mye om fjellsikring og anleggsbransjen generelt. Denne kunnskapen vil være viktig for meg videre i studiet og jeg ser frem til å ta dette med meg inn i arbeidslivet.

Praksis hos Mesta - Andreas Strauss Voldsæter

Andre bloggartikler

Stay in the Loop!
Join our mailing list for our newsletter.

Educational Resources

No items found.

Last ned filer

No items found.