Hei, jeg heter Thomas Bergh og er på mitt tredje år for bachelor i geovitenskap, retning geologi ved Universitetet i Bergen. Jeg har vært på praksisopphold i Plan- og Bygningsetaten i Bergen Kommune (fig, 1). Plan- og Bygningsetaten ligger i Johannes Bruns gate 12, 3 minutter fra Realfags bygget til UiB. Jeg jobbet med 3 andre praksisstudenter fra UiB i 3 uker i uke 8, 16 og 17. Formålet med Geopraksis er å få relevant arbeids erfaring for utdanningen vår, og få et innblikk i hvordan en geolog kan jobbe etter studiene sine.
Miljøet hos plan- og bygningsetaten var ganske avslappet, og det var lett å sette seg litt inn i miljøet. Vi praksisstudenter sammen med Naturfare gruppen, som håndterte problemstillinger for naturfarer i plan og byggesaker.
Hovedoppgaven vår var å lage en veileder for naturfarer i byggesak, altså et dokument saksbehandlere kan bruke når de møter på potensielle naturfarer som kvikkleire områdeskred, steinskred og flom (fig, 2). Dette skal fortelle de hvordan de kan vurdere om det er trygt, og videre behandling som sikring av området for at det skal kunne bli godkjent.
Vi hadde også en sekundær oppgave å oppdatere et kvikkleire aktsomhetskart for hele Bergensområdet, i og med at siste utgave var fra 2006 og begynte å bli utdatert. Dette gjorde vi i ArcGIS, som jeg har litt erfaring fra studie ved UiB, hvor vi så på helningen til skråninger og markerte helninger over 27 grader som potensiell skredfare. Deretter delte vi aktsomhets område i ulik sikkerhets grad basert på hvor bratt skråningen er. Dette kartet fikk vi lagt ut på kartlaget til Bergen Kommune, hvor den ligger tilgjengelig for bruk.
Den første uken var vi heldige og fikk muligheten til å være med på en naturfare befaring bak Haukeland sykehus, hvor noen hadde søkt om å bygge 3 bygg med leiligheter (fig, 3). Her var det skredfare, men også plante- og dyreliv som var truet. Dette, i tillegg til andre problemer som hadde oppstått ved bygging av en skredvoll som hadde vært trengt for å sikre område, ga naturfaregruppen grunnlag til å avslå søknaden som den var.
Gjennom praksisoppholdet har vi fått muligheten til å bli kjent med naturfaregruppen i Plan- og bygningsetaten, men også noen av de som jobbet med GIS. Vi fikk bli kjent med systemene som blir tatt i bruk i Bergen Kommune, og fikk muligheten til å kalle folk inn til møter for spørsmål med arbeidsoppgaven, for å løse problemer og et intervju med en saksbehandler i plan- og byggesak. I intervjuet fikk vi viktig informasjon til å lage veilederen og kunne skreddersy den til hva som var ofte stilte spørsmål når det kommer til naturfare i en saksgang for tiltak for byggetillatelse.
Jeg og de andre praksisstudentene fikk vårt eget grupperom til å bruke som et slags kontor gjennom praksisoppholdet, men det var ganske fritt fram hvordan og hvor vi jobbet, og kunne sette oss hvor vi ville om vi ønsket. Vi bestemte selv hvordan vi brukte tiden vår, og tok pauser når vi ønsket, hvor vi kunne spille bordtennis og ishockeyspill (fig, 4). For møter og spørsmål brukte vi åpne rom på kalenderen til de andre ansatte for å sette opp møter og bestille møterom når det passet.
De fleste faglige problemstillinger jeg møtte på under arbeidet kunne bli løst ved å diskutere med de andre praksisstudentene, eller ved å spør en av de ansatte med relevant fagkunnskaper. Jeg lærte også litt om hvordan arbeidsgangen og hvordan de bruker interne systemer til å samarbeide og kommunisere som jeg tror kommer til nytte videre i arbeidslivet. Rent geologisk kunnskap har jeg ikke lært så mye mer enn jeg kunne fra før, men jeg har lært hvordan naturfarer kommer inn i beslutninger i kommunen, og lært annen relevant kunnskap som vil komme til nytte i hvilken som helst arbeidsplass. Praksisoppholdet ble avsluttet med en presentasjon for noen av de ansatte vi har kommet i kontakt med i tillegg til noen vi ikke hadde møtt før. I denne presentasjonen presenterte vi arbeidet vi hadde gjort gjennom 3 uker og fortalte om hvordan praksisoppholdet har vært.
Det jeg har lært i denne praksisperioden vil være nyttig for meg når jeg skal ut i arbeidslivet. Jeg har fått en bedre forståelse av hvordan arbeid utføres i praksis, og hvordan min geolog utdanning fungerer med andre fagområder for å oppnå et fullstendig bilde i diverse problemstillinger som kan komme i arbeidet.
Andre bloggartikler
Stay in the Loop!
Join our mailing list for our newsletter.
Educational Resources
Last ned filer